Zasady ogólne działania Rady Dziecięcej
- Rada Dziecięca działająca w szkole jest integralną częścią Samorządu Uczniowskiego.
- Radę Dziecięcą tworzą uczniowie klas I–III.
- Wszyscy uczniowie klas I–III należą do Rady Dziecięcej, a uczniowie poszczególnych klas do samorządów klasowych.
- Nad prawidłową realizacją zadań czuwają opiekunowie Rady Dziecięcej współpracując z opiekunem samorządu szkolnego i wybranymi nauczycielami.
Kompetencje Rady Dziecięcej
- Uczniowie klas I–III mogą przedstawiać swoje opinie i propozycje dotyczące bieżących spraw szkoły radzie samorządu uczniowskiego lub jego opiekunowi za pośrednictwem przewodniczących swoich klas, wychowawców lub opiekuna Rady Dziecięcej.
- Rada Dziecięca ma prawo poprosić o pomoc w realizacji zadań każdego członka rady pedagogicznej i rady rodziców.
Cele i założenia Rady Dziecięcej
Cel główny
- Rozwijanie samorządności wśród uczniów klas I–III
Cele szczegółowe
- Reprezentowanie ogółu uczniów klas I–III.
- Kształtowanie umiejętności zespołowego współdziałania uczniów w młodszym wieku szkolnym.
- Stwarzanie warunków do aktywności, samooceny i samokontroli od pierwszych lat nauki szkolnej.
- Wczesne przygotowanie uczniów szkoły do udziału w pracach samorządu uczniowskiego.
- Podejmowanie inicjatyw zmierzających do podniesienia jakości pracy szkoły.
- Wdrażanie do odpowiedzialności moralnej, poszanowania odrębności przekonań, tolerancji.
- Zagwarantowanie uczniom przestrzegania praw ucznia wynikających ze Statutu Szkoły oraz innych aktów prawnych (Konwencja Praw Dziecka).
- Kształcenie modelu ucznia aktywnego, umiejętnie współpracującego w zespole.
- Realizowanie zadań związanych z edukacją społeczną, regionalną, zdrowotną i ekologiczną.
Założenia:
- Pobudzanie i aktywizowanie różnych form aktywności uczniów na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły.
- Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów.
- Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, prawda, piękno.
- Zachęcanie i angażowanie uczniów do wykonywania prac na rzecz klasy, szkoły, środowiska.
- Dbanie o ład i porządek w szkole i poza nią.
- Współudział w organizacji imprez szkolnych i międzyszkolnych.
- Prowadzenie gazetki ściennej Rady Dziecięcej.
- Sporządzanie gazetek okolicznościowych.
- Organizacja i udział w akcjach charytatywnych.
- Organizacja konkursów.
Formy realizacji:
- Przygotowanie imprez i uroczystości szkolnych.
- Bieżąca aktualizacja gazetki ściennej Rady Dziecięcej.
- Organizowanie akcji charytatywnych.
- Zorganizowanie i przeprowadzanie przeglądów,wernisaży dla uczniów klas I-III.