Zasady oceniania uczniów w klasach
I. ZASADY OCENIANIA
-
W szkole stosuje się tylko ocenianie kształtujące.
-
Na świadectwie uczeń otrzymuje ocenę opisową.
-
Zasady mają na celu czytelne przedstawienie wymagań i kryteriów oceny umiejętności i wiedzy ucznia w edukacji wczesnoszkolnej.
-
Wymagania edukacyjne są zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego.
II. CELE OCENIANIA
-
informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
-
udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
-
udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
-
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
-
dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
-
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej
III. PRZEDMIOT OCENIANIA
-
Zasady oceniania obejmują ocenę: wiadomości, umiejętności, aktywności, zaangażowania.
-
Ocenie podlegają tylko prace wykonane na lekcji.
-
Praca domowa służy do utrwalenia wiadomości i ćwiczenia umiejętności ucznia.
IV. ZASADY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
-
Określenie celów lekcji.
-
Nauczyciel przed przystąpieniem do planowania lekcji wie, jakie cele chce zrealizować z uczniami podczas lekcji.
-
Określa też, co chce, aby uczniowie osiągnęli.
-
Formułuje cele tak, aby były zrozumiałe dla każdego ucznia.
-
Pod koniec lekcji wraz z uczniami nauczyciel sprawdza, czy cele zostały osiągnięte.
-
Ustalenie wraz z uczniami kryteriów oceniania, czyli tego, co będzie brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia.
-
Uczeń musi wiedzieć, co dokładnie będzie podlegało ocenie.
-
Nauczyciel sam lub z uczniami ustala kryteria oceniania - co będzie brane pod uwagę przy ocenianiu (NaCoBeZu) - czyli, co będzie dowodem na to, że cele zostały osiągnięte.
-
Kryteria pomagają uczniom przygotować się do sprawdzianu oraz wykonać pracę tak, aby postawiony przez nauczyciela cel został zrealizowany.
-
Nauczyciel konsekwentnie ocenia tylko to, co wcześniej zapowiedział.
-
Stosowanie efektywnej informacji zwrotnej:
-
Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do jego pracy.
-
Dobra informacja zwrotna zawiera cztery elementy:
wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia;
odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia;
wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić tę konkretną pracę;
wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.
-
Informacja zwrotna musi być ściśle związana z kryteriami oceniania określonymi przed wykonaniem zadania (czyli z NaCoBeZu).
-
Budowanie atmosfery uczenia się, pracujący z uczniami i rodzicami.
-
Atmosfera sprzyjająca uczeniu się przejawia się większym poczuciem własnej wartości uczniów, zaangażowaniem w proces uczenia się, samodzielnością, umiejętnością współpracy oraz świadomym i odpowiedzialnym uczeniem się.
-
Rodzice są partnerami i pomocnikami nauczyciela w nauczaniu swoich dzieci.
-
Formułowanie pytań kluczowych.
-
Pytania kluczowe to pytania, które skłaniają uczniów do myślenia.
-
Takie pytania ukazują uczniom szerszy kontekst omawianego zagadnienia, zachęcają do poszukiwania odpowiedzi i silniej angażują w naukę.
-
Zadawanie pytań angażujące ucznia w lekcję.
-
Zadawanie pytań w ocenianiu kształtującym polega na włączaniu wszystkich uczniów w myślenie nad rozwiązywaniem problemu postawionego przez nauczyciela.
-
Ma temu służyć m.in.:
wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź ucznia;
kierowanie przez nauczyciela pytania do wszystkich uczniów, a nie tylko do zgłaszających się;
poszukiwanie w parach odpowiedzi na pytania nauczyciela;
niekaranie za błędne odpowiedzi;
zadawanie uczniom pytań „otwartych”.
-
Wprowadzenie samooceny i oceny koleżeńskiej.
-
Uczniowie – na podstawie podanych kryteriów oceniania – wzajemnie recenzują swoje prace, dają sobie wzajemnie wskazówki, jak je poprawić.
-
Ma to dwojaki sens: z jednej strony dobrze rozumieją kolegę, którego pracę sprawdzają, gdyż przed chwilą wykonywali to samo zadanie, a z drugiej – uczą się od swojego kolegi: ustalania kryteriów oceniania (co oceniam?) i umiejętności dawania informacji zwrotnej (jak to komunikuję?)
-
Jeśli uczeń sam potrafi ocenić, ile się nauczył i co jeszcze musi zrobić, aby osiągnąć wyznaczony cel, to pomaga mu to w procesie uczenia się i czyni z niego aktywnego i odpowiedzialnego uczestnika tego procesu.
V. ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
-
Nauczyciel informuje rodziców raz w miesiącu o celach i kryteriach sukcesu na dany miesiąc.
-
Co 2 tygodnie przedstawia osiągnięcia dziecka oraz nad czym należy pracować.
-
W sytuacjach wymagających większej pracy nauczyciel kontaktuje się z rodzicami i przedstawia im ustnie dodatkowe informacje.
-
Praca domowa ma za zadanie wskazać rodzicom kierunki ćwiczeń z dzieckiem.
Cele i kryteria sukcesu dla klas I - III oraz IV - VIII