Cele i kryteria sukcesu

30 styczeń 2025

Zasady oceniania uczniów w klasach

 

I. ZASADY OCENIANIA

  1. W szkole stosuje się tylko ocenianie kształtujące.

  2. Na świadectwie uczeń otrzymuje ocenę opisową.

  3. Zasady mają na celu czytelne przedstawienie wymagań i kryteriów oceny umiejętności i wiedzy ucznia w edukacji wczesnoszkolnej.

  4. Wymagania edukacyjne są zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego.

 

II. CELE OCENIANIA

  1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;

  2. udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;

  3. udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;

  4. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

  5. dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;

  6. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej

 

III. PRZEDMIOT OCENIANIA

  1. Zasady oceniania obejmują ocenę: wiadomości, umiejętności, aktywności, zaangażowania.

  2. Ocenie podlegają tylko prace wykonane na lekcji.

  3. Praca domowa służy do utrwalenia wiadomości i ćwiczenia umiejętności ucznia.

 

IV. ZASADY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO

  1. Określenie celów lekcji.

  • Nauczyciel przed przystąpieniem do planowania lekcji wie, jakie cele chce zrealizować z uczniami podczas lekcji.

  • Określa też, co chce, aby uczniowie osiągnęli.

  • Formułuje cele tak, aby były zrozumiałe dla każdego ucznia.

  • Pod koniec lekcji wraz z uczniami nauczyciel sprawdza, czy cele zostały osiągnięte.

  1. Ustalenie wraz z uczniami kryteriów oceniania, czyli tego, co będzie brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia.

  • Uczeń musi wiedzieć, co dokładnie będzie podlegało ocenie.

  • Nauczyciel sam lub z uczniami ustala kryteria oceniania - co będzie brane pod uwagę przy ocenianiu (NaCoBeZu) - czyli, co będzie dowodem na to, że cele zostały osiągnięte.

  • Kryteria pomagają uczniom przygotować się do sprawdzianu oraz wykonać pracę tak, aby postawiony przez nauczyciela cel został zrealizowany.

  • Nauczyciel konsekwentnie ocenia tylko to, co wcześniej zapowiedział.

  1. Stosowanie efektywnej informacji zwrotnej:

  • Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do jego pracy.

  • Dobra informacja zwrotna zawiera cztery elementy:

             wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia;

             odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia;

             wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić tę konkretną pracę;

             wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.

  • Informacja zwrotna musi być ściśle związana z kryteriami oceniania określonymi przed wykonaniem zadania (czyli z NaCoBeZu).

  1. Budowanie atmosfery uczenia się, pracujący z uczniami i rodzicami.

  • Atmosfera sprzyjająca uczeniu się przejawia się większym poczuciem własnej wartości uczniów, zaangażowaniem w proces uczenia się, samodzielnością, umiejętnością współpracy oraz świadomym i odpowiedzialnym uczeniem się.

  • Rodzice są partnerami i pomocnikami nauczyciela w nauczaniu swoich dzieci.

  1. Formułowanie pytań kluczowych.

  • Pytania kluczowe to pytania, które skłaniają uczniów do myślenia.

  • Takie pytania ukazują uczniom szerszy kontekst omawianego zagadnienia, zachęcają do poszukiwania odpowiedzi i silniej angażują w naukę.

  1. Zadawanie pytań angażujące ucznia w lekcję.

  • Zadawanie pytań w ocenianiu kształtującym polega na włączaniu wszystkich uczniów w myślenie nad rozwiązywaniem problemu postawionego przez nauczyciela.

  • Ma temu służyć m.in.:

             wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź ucznia;

             kierowanie przez nauczyciela pytania do wszystkich uczniów, a nie tylko do zgłaszających się;

             poszukiwanie w parach odpowiedzi na pytania nauczyciela;

             niekaranie za błędne odpowiedzi;

             zadawanie uczniom pytań „otwartych”.

  1. Wprowadzenie samooceny i oceny koleżeńskiej.

  • Uczniowie – na podstawie podanych kryteriów oceniania – wzajemnie recenzują swoje prace, dają sobie wzajemnie wskazówki, jak je poprawić.

  • Ma to dwojaki sens: z jednej strony dobrze rozumieją kolegę, którego pracę sprawdzają, gdyż przed chwilą wykonywali to samo zadanie, a z drugiej – uczą się od swojego kolegi: ustalania kryteriów oceniania (co oceniam?) i umiejętności dawania informacji zwrotnej (jak to komunikuję?)

  • Jeśli uczeń sam potrafi ocenić, ile się nauczył i co jeszcze musi zrobić, aby osiągnąć wyznaczony cel, to pomaga mu to w procesie uczenia się i czyni z niego aktywnego i odpowiedzialnego uczestnika tego procesu.

 

V. ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

  1. Nauczyciel informuje rodziców raz w miesiącu o celach i kryteriach sukcesu na dany miesiąc.

  2. Co 2 tygodnie przedstawia osiągnięcia dziecka oraz nad czym należy pracować.

  3. W sytuacjach wymagających większej pracy nauczyciel kontaktuje się z rodzicami i przedstawia im ustnie dodatkowe informacje.

  4. Praca domowa ma za zadanie wskazać rodzicom kierunki ćwiczeń z dzieckiem.

 

Cele i kryteria sukcesu dla klas I - III oraz IV - VIII

Edukacja wczesnoszkolna 2

Edukacja wczesnoszkolna 3

Język angielski 1-3

Język angielski 4

Technika 4

Wychowanie fizyczne 1

Wychowanie fizyczne 4

Język Polski 4

Matematyka 4

Historia 4

Plastyka 4