Zdrowo jem - więcej wiem

19 marzec 2018

  „Zdrowo jem – więcej wiem!”

 Klasa III c , pod opieką wychowawczyni , Małgorzaty Bebel , realizując ogólnopolski program z zakresu edukacji zdrowotnej prowadziła działania , które podzielone zostały na dwa kręgi tematyczne .I krąg tematyczny odnosił się do tematu : „CO NALEŻY JEŚĆ, ABY BYĆ ZDROWYM?”. Jego główne cele to : Uświadomienie dzieciom zależności pomiędzy sposobem odżywiania a stanem zdrowia ; Zachęcanie uczniów do podjęcia decyzji o zmianie nawyków żywieniowych oraz do troszczenia się o własne zdrowie ; Uczenie dzieci odpowiedzialności za własne zdrowie . Realizując temat uczniowie obejrzeli  ilustracje kotka do „Bajki o kotku, który nie wiedział, kim jest” oraz  prezentację „Wybieram zdrowie i zdrowe odżywianie”. W trakcie wykonywania zadań odbyła się zabawa edukacyjna: „Postaw diagnozę”. Podczas rozmowy dzieci szukały odpowiedzi na pytanie co powinniśmy jeść , aby zachować zdrowie. Uczniowie wysuwali wnioski , iż  brak pożywienia przez długi czas powoduje, że organizm nie otrzymuje substancji odżywczych koniecznych do tego, aby mogli rosnąć i prawidłowo się rozwijać. Bez śniadania mózg nie jest gotowy do podjęcia żadnej pracy. Wykonując zadania na  Karcie pracy „Co należy jeść, aby być zdrowym”, dzieci poznały podstawową zasadę, którą powinniśmy kierować się przy wyborze pożywienia : aby pożywienie było urozmaicone i różnorodne. Jeżeli tak się odżywiamy, to nasz organizm otrzymuje wszystkie niezbędne składniki odżywcze, takie jak: białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy. Przy okazji dzieci wymieniały także pożywienie , które niszczy nasze zdrowie: cukier, słodycze, słodkie napoje, fast-foody, chipsy, tłuszcz, tłuste mięso. Wykonując  kartę pracy uczniowie wcielali się w postać dietetyka , zapisując  propozycje  zdrowego menu na najbliższe 3 dni. W wykonaniu karty pomagali uczniom rodzice. Wszystkie karty zostały złożone w księgę , umieszczoną później na szkolnym korytarzu.

     Temat 2:” AKTYWNIE SPĘDZAMY CZAS” realizował takie cele jak: Uświadomienie dzieciom wpływu aktywności fizycznej na stan zdrowia;  Zwiększanie sprawności fizycznej ;Zachęcenie dzieci do aktywności fizycznej  . Kilka dni przed planowaną lekcją nauczyciel prosił uczniów o zastanowienie się jakie gry i zabawy można przeprowadzić w szkole, gdy nie można wyjść na świeże powietrze. Później na sali gimnastycznej uczniowie robili burzę mózgów, podając pomysły na gry i zabawy w pomieszczeniach i zapisując je na arkuszu. Na koniec odbyło się testowanie  pomysłów w formie zajęć ruchowych.  Na koniec została  utworzona lista polecanych gier i zabaw. Najlepsze propozycje trafiły na wspólnie przygotowany plakat, który będzie w szkole promował aktywne spędzanie czasu.

   Następnym tematem do realizacji programu było zorganizowanie konkursu pn.: „NAJLEPSZY PRZEPIS NA ZDROWĄ PRZEKĄSKĘ”

Propozycja dotyczyła wszystkim udziału uczniów w konkursie, w którym będą mogli wykazać się inicjatywą w przygotowywaniu dobrej przekąski. Zadaniem uczniów było wymyślenie przepisu na zdrową i pożywną przekąskę. Dodatkowo należało wykonać rysunek przedstawiający propozycję.  Drogą głosowania przeprowadzono w klasie  wybór najlepszego przepisu. Zwycięzcom  przyznano odznakę Super Kucharka/Kucharza. Wszystkie prace  złożono w Klasową Książkę Zdrowych Przekąsek. Książka  została  wyeksponowana w szkole, aby pozostali uczniowie mogli korzystać z przepisów swoich kolegów i koleżanek.       Korzystając z wiadomości przekazanych przez nauczyciela w czasie lekcji oraz własnych twórczych pomysłów, dzieci w grupach 3 - 4 -osobowych wykonały plakat do hasła „Dbam o zdrowie - dobrze się odżywiam i jestem aktywny”. Plakaty i hasło zostały wyeksponowane na korytarzu szkolnym, aby ich odbiorcami mogły być również inne dzieci.