Projekty jako narzędzia do budowania relacji.
Dzieci uczą się w różny sposób wykorzystując wiele zmysłów. Niektóre zapamiętują to co zobaczą, inne to co usłyszą, a jeszcze inne , aby efektywnie przyswoić lekcję muszą wykonać jakieś zadania w ruchu. Zwykle bywa tak, iż w jednej klasie czy grupie są dzieci o różnych rodzajach sensoryczności. Wymaga to zarówno od nauczycieli jak i ucznia dużego zaangażowania, pomysłowości i kreatywności. W naszej szkole nauczyciele stwarzają warunki i pracują różnymi metodami, aby uczeń potrafił uczyć się, myśleć, poszukiwać, doskonalić, komunikować się, działać i współpracować w zespole.
Jedną z metod wykorzystywanych na lekcjach języka polskiego jest metoda dramy. Uczy ona samodzielności myślenia i działania ,aktywności i otwartości ,rozwija emocje ,wyobraźnię i fantazję. Stosowane techniki dramowe sprawiają , że problemy bohaterów literackich stają się bliższe uczniom, którzy odnajdują w nich aktualne treści ,poznają innych i samych siebie.
Zadaniem uczniów klasy szóstej było przedstawienie ulubionej scenki z lektury „Ania z Zielonego Wzgórza”. Znalazły tu miejsce charakterystyczne sceny – między innymi słynna pomyłka i upicie Diany domniemanym sokiem malinowym, który okazał się winem. Nie mogło oczywiście zabraknąć sceny kłótni Ani z panią Linde, czy przysięga przyjaźni. Zabawne i głębokie dylematy przeplatają się w tej książce jak w życiu… może dlatego, jest ona wciąż aktualna i lubiana przez uczniów pomimo upływającego czasu i zmieniających się trendów świata współczesnego.





Na omówienie lektury jest wiele sposobów. Dzieci, które lepiej odnajdują się w metodzie projektu, miały za zdanie zamieścić treść książki w pudełku. Uczniowie umieścili w pudełkach „skarby” łączące się z treścią lektury. Dzięki tej metodzie młodzi ludzie nie tylko maja szansę wykazać się pomysłowością, udowodnić, że znają treść książki, ale przede wszystkim trenują umiejętność argumentowania, gdyż każdy zaprezentował swoje pudełko i opowiedział, dlaczego zdecydował się na takie, a nie inne drobiazgi.




Metoda projektu wykorzystywana jest też na innych lekcjach, gdyż nie od dzisiaj wiadomo, że najlepszym narzędziem do przełamywania lodów jest praca w grupie. Na języku angielskim praca tą metodą to idealny sposób na włączenie uczniów do wspólnych aktywności, zniesienie barier oraz dystansu. A oto przykłady ostatnich zajęć: wspólny projekt klasowy Healthy fruit and vegetables (kl.5) oraz projekt klasy VI „Which is better?”, polegający na utrwaleniu wiedzy z zakresu stopniowania przymiotników.



Mocno wierzymy, że takie aktywności pozwalają wzmacniać relacje i poznawać potrzeby naszych uczniów!