W świecie Narnii
Projekty na zajęciach lekcyjnych jako droga
do samodzielności i kreatywności uczniów
Wszyscy przyzwyczailiśmy się do tego, że korzystamy w szkole z tablic interaktywnych, zestawów nauczycielskich i różnych zasobów internetowych. Oczywiście to dobre rozwiązanie i na pewno wpływa na poprawienie zdolności i efektywności pracy uczniów. Warto jednak czasami zwrócić uwagę na inne zasoby i możliwości, które pozwolą młodym ludziom na naukę przez zabawę, a jednocześnie będą drogą do samodzielności i kreatywności uczniów. Jednym z popularnych rozwiązań w tym zakresie są wszelkiego rodzaju projekty.
Podczas omawiania lektury „Opowieści z Narnii” uczniowie wykonali wiele ciekawych projektów. A oto co działo się na lekcjach języka polskiego w klasie IVb:
Na chwilę czworo uczniów wcieliło się w role głównych bohaterów lektury – Łucję, Zuzannę, Piotra i Edmunda i „przeniosło się” do magicznego, pełnego przygód i niespodzianek świata Narnii. Tam spotkali m. in. św. Mikołaja, który podarował im prezenty.
Nie zabrakło też walki najstarszego z czwórki rodzeństwa – Piotra, który jako dowódca wojsk narnijskich stoczył wiele bitew.
Wiele emocji dostarczyły uczniom różne przedmioty „pochodzące ” z Narnii ukryte w lekturowych pudełkach. Czwartoklasiści nie tylko je rozpoznawali, ale też mogli np. skosztować ptasiego mleczka od Białej Czarownicy.
Pojawiły się też makiety Narnii wykonane z różnych materiałów ukazujące najważniejsze miejsca i elementy krajobrazu oraz mieszkańców fantastycznej krainy.
Ciekawą formą aktywności na lekcji podczas omawiania lektury było również samodzielne tworzenie przez uczniów wszelkiego rodzaju krzyżówek, rebusów i quizów. Przygotowane przez siebie krzyżówki uczniowie kserowali dla kolegów i koleżanek z klasy, aby mogli je rozwiązać. W razie wątpliwości autorzy zadań służyli pomocą innym, co dawało im poczucie satysfakcji z pełnionej przez chwilę roli nauczyciela.
Zaproponowane przez uczniów różne formy aktywności sprawiły, że bardzo dobrze przyswoili sobie lekturę. Metoda projektu dała uczniom dużą swobodę w działaniu, nauczyła ich samodzielności zostawiając przy tym sporo miejsca na własną twórczość, kreatywność. Pozwoliła też im zrozumieć, że to właśnie oni (a nie nauczyciel) przejęli odpowiedzialność za wykonywanie zadań określonych w projekcie.