Plan utworzenia EKOpracowni pod chmurką pod nazwą „Zielony zakątek” powstał na wniosek uczniów, którzy sugerowali jej utworzenie podczas szkolnego konkursu na rozwiązania mające na celu ograniczenie hałasu w szkole. To wtedy dzieci narysowały zaciszne miejsce za budynkiem szkoły, otoczone drzewami i kwiatami.
Teren pracowni został podzielony na pięć stref: przestrzennych : strefę badań ekologicznych, strefę działań manualnych, strefę gier i zabaw edukacyjnych, strefę obserwacji i strefę upraw.
W strefie badań ekologicznych umieszczone są tablice edukacyjne „Zanieczyszczenia środowiska”, „Rozkład odpadów w czasie”, „Wypalanie traw” oraz gra plenerowa „Smogo- Memory” . Uczniowie będą tu zdobywać i utrwalać wiedzę dotyczącą przyczyn degradacji środowiska oraz sposobów o dbania o jego ochronę. Wiedza ta wpłynie na rozwój świadomości ekologicznej najmłodszego pokolenia naszej gminy. W tym miejscu będą dokonywane pomiary i monitoring zanieczyszczania powietrza, gleby i wody. Wynikami badań uczniowie będą się dzielić ze społecznością szkolną poprzez publikacje na stronie Internetowej, wystawy, ulotki. Młodsi uczniowie , w pogodne dni będą mogli obserwować godziny na zegarze słonecznym, co pozwoli im dostrzegać związki pomiędzy kierunkami geograficznymi, słońcem i czasem. Zegar słoneczny rozwija umiejętności obserwacji i analizy. Jest to nieszablonowe urządzenie dydaktyczne podczas zajęć z przyrody i geografii. Znajomość funkcjonowania kompasu to fundament dla przyszłych podróżników i obserwatorów świata. Korzystając z dużego kompasu w plenerze uczniowie nauczą się praktycznych i klasycznych umiejętności orientacji w terenie , czytania map, poznają i utrwalą kierunki geograficzne. Kompas wykorzystywany będzie również podczas gier terenowych i podchodów. Nabytą wiedzę z zakresu ekologii będzie można sprawdzić podczas gry plenerowej „Smogo – Memory”. Urządzenie łączy zabawę i gimnastykę umysłu z ogromną dawką ekologicznej wiedzy, która uczy jak być ekologicznym na co dzień.
W strefie działań manualnych znajduje się zadaszona wiata o wymiarach 3 x 10 m, wyposażona w 4 ławki piknikowe (stoły z ławkami) . Tu będą odbywały się lekcje przyrody, biologii, geografii oraz ekologiczne zajęcia pozalekcyjne, a nawet świetlicowe. Stoły mogą być ustawione w sposób ciągły, połączone lub rozsunięte, co ułatwi pracę w grupach. Będzie można wykonywać notatki, rozwiązywać zadania, uzupełniać karty pracy. To świetne miejsce na wykonywanie prac plastycznych i technicznych (szkice z natury, projektowanie tabliczek informacyjnych o sadzonkach i rozsadach, przesadzanie roślin doniczkowych, zakładanie hodowli roślin).
Obok znajduje się strefa gier i zabaw edukacyjnych, miejsce wyposażone w „Koło wiedzy”, „Obracane kostki” oraz „EKO – Memory” gry plenerowe poświęcone otaczającej nas przyrodzie, ćwiczące pamięć i koncentrację.
Kolejna część EKOpracowni pod chmurką to strefa obserwacji. Tu uczniowie będą obserwowali i poznawali różne gatunki drzew, krzewów i kwiatów. Posadziliśmy tu sadzonki sosny, jodły, modrzewia, brzozy, jarząbu, cisu, kaliny, ligustry, derenia, które dopełnią szkolny drzewostan świerków, lip i klonów. Ta namiastka lasu przyczyni się do nauki rozpoznawania różnych gatunków drzew iglastych i liściastych bez konieczności wyjścia do lasu, który jest oddalony od szkoły w sporej odległości, przy bardzo ruchliwej drodze. Wizytówki drzew wykonali uczniowie klasy III. Dodatkowo wśród drzew zamontowane są tablice edukacyjne „Piętrowa budowa lasu”, „Czym jest drzewo” , a także „Ekosystem łąki”, „Fauna i flora naszych wód”, które będą podstawową bazą wiedzy do obserwacji. Uczniowie klas IV i V samodzielnie wykonali budki lęgowe. Będą tu również domki dla owadów i karmniki, co ułatwi prowadzenie obserwacji ptaków i owadów.
W pobliżu drzew, w systemie podwyższonych grządek posadziliśmy i posialiśmy kwiaty wabiące motyle , rośliny miododajne oraz kwiaty sezonowe kwitnące wiosną, latem i jesienią.
W strefie obserwacji umieszczona jest dydaktyczna klatka meteorologiczna wyposażona w barometr mechaniczny tarczowy, termometr mechaniczny, higrometr i termometr cieczowy. W skład zestawu wchodzą także deszczomierze manualne, termometr glebowy, miernik pomiaru wilgotności gleby, kompas kieszonkowy i termometr elektroniczny zaokienny. Wszystkie instrumenty pomiarowe uatrakcyjnią zajęcia w terenie oraz rozwiną zainteresowania badaniami otaczającego nas świata.
Ostatnia strefa upraw obejmuje istniejącą od kilku lat szklarnię z poliwęglanu , której otoczenie zostało powiększone o podwyższone grządki. Na grządkach uczniowie będą uprawiać warzywa sezonowe takie jak rzodkiewka, sałata, pietruszka naciowa, szczypior oraz zioła: bazylia, kolendra, lubczyk, szałwia, oregano i tymianek. Uprawy te będą stanowiły bazę wyjściową do omawiania zdrowego odżywiania, przygotowania sałatek, zdrowych kanapek. Będą samodzielnie zakładać hodowlę roślin, rozsady. Swoje obserwacje będą rysować i opisywać w dzienniczkach upraw. Uprawy nauczą dzieci odpowiedzialności i systematyczności. Uczniowie będą mogli hodować również kwiaty np. na dzień mamy. Prowadzenie upraw ułatwi zakupiony drobny sprzęt ogrodniczy: taczka, szpadle, grabie, łopatki, dwustronne motyczki, pazurki, konewki oraz kompostownik. Obok kompostownika zamieszczona jest tablica edukacyjna z opisem jego przeznaczenia, jak prawidłowo powinien wyglądać i jak go używać.
Ekopracownia pod chmurką będzie również wykorzystywana podczas zajęć pozalekcyjnych w trakcie realizacji programu autorskiego dla klas IV-VIII „Osobliwości świata przyrody w ekopracowni pod chmurką”opracowanego przez nauczycieli przyrody i geografii.
EKOpracownia rozbudzi aktywne zainteresowania światem przyrodniczym, rozwinie wrażliwość ekologiczną oraz wykształtci postawy badawcze, prowadzenie obserwacji, eksperymentowania. Przyczyni się do nabycia umiejętności pracy w grupie i odpowiedzialność za rezultat pracy całego zespołu. Zajęcia w ekopracowni to świetne łączenie teorii z praktyką oraz nauczanie przez działanie. Dzieci mogą zdobywać i utrwalać wiedzę podczas zajęć, ale również w czasie pozalekcyjnym podczas zajęć świetlicowych, poprzez prowadzenie obserwacji, ćwicząc skupienie, wyciszenie. Odpoczynek po zakończonych lekcjach wśród drzew i kwiatów doskonale regeneruje organizm i wycisza stres. Korzystanie z ekopracowni przyczyni się do wychowania świadomych młodych ludzi, którzy potrafią wykorzystać swoją wiedzę do kreatywnego i twórczego rozwiązywania problemów ekologicznych.