Projekt interdyscyplinarny - "Podróże z przyrodą"

27 listopad 2024

Projekt interdyscyplinarny - "Podróże z przyrodą" był realizowany w klasie VA i VB i obejmował przedmioty : język polski, język angielski, biologię, matematykę, geografię, historię.

Cele główne projektu:
1.Rozbudzanie naturalnej chęci poznawania świata.
2.Kształtowanie właściwej postawy wobec przyrody i środowiska.
3.Umiejętność współpracy w grupie.

Wstępem do realizacji projektu była wycieczka do Pszczyny. Uczniowie wzięli udział w warsztatach przyrodniczych Tropem Żubra w Pokazowej Zagrodzie Żubra, gdzie poznali wiele ciekawostek przyrodniczych dotyczących życia żubrów, jeleni, saren, pawi. Zobaczyli piękny Pałac w Pszczynie i pospacerowali w przypałacowym parku, gdzie podziwiali piękno środowiska naturalnego.


Oto jak uczniowie pracowali na poszczególnych przedmiotach:
J.polski: Klasa VA i VB wybrała się na grzyby do Soplicowa. Po zapoznaniu się z fragmentem Pana Tadeusza – Grzybobranie uczniowie, pracując w grupach uzupełnili kartę pracy, w której mieli wyszukać nazwy grzybów oraz podać w jaki sposób mieszkańcy Soplicowa przygotowywali się do tego wydarzenia. Kolejnym zadaniem było znalezienie środków stylistycznych- porównań, epitetów i archaizmów . Na koniec projektu piątoklasiści stworzyli Soplicowski atlas grzybów.

J.angielski: uczniowie klas piątych wybrali się „na wirtualną wycieczkę” do parków narodowych, klasa VA zwiedzała parki narodowe w Wielkiej Brytanii a klasa VB wybrała się do USA. Uczniowie, pracując w grupach, stworzyli projekty, na których umieścili informacje związane z położeniem parków narodowych, fauną i florą typową dla danego parku, wyszukiwali ciekawostki związane z danym terenem, uczyli się nowego słownictwa w j.angielskim.

Biologia:W ramach realizacji projektu na lekcji biologii uczniowie wyszukali i opracowali w formie notatki wizualnej informacji na temat Parku w Pszczynie i życia żubrów. Przed rozpoczęciem projektu uczniowie wyszukiwali ciekawostki na temat życia żubrów ( budowa , czym się odżywiają , środowisko życia, gdzie występuję w Polsce). Uczeń klasy V wykonał mapę trasy wycieczki do Pszczyny.


Matematyka: W ramach projektu uczniowie klas VA i VB wybrali się na dwudniową wycieczkę do Zakopanego, którą w całości sami zorganizowali. Głównym celem podróży była wyprawa do Tatrzańskiego Parku Narodowego. Prezentacja efektów prac pokazała, że
uczniowie maja potencjał, który mogą rozwijać w branży turystycznej.

Geografia: na lekcji geografii uczniowie klas piątych pracując w grupach na podstawie mapy okolic Gór Świętokrzyskich wytyczali trasę wycieczki rowerowej oraz wykorzystując skalę przeliczali długość tej trasy w terenie. Ćwiczyli też umiejętność obliczania wysokości względnej, którą będą musieli pokonać idąc z miejsca noclegu na Łysą Górę.


Historia: w ramach projektu uczniowie poszukiwali informacje na temat historii powstania pałacu w Pszczynie, ich budowniczych, właścicieli, oraz historii powstania parku przy pałacu. Na koniec podsumowali informacje w formie plakatu.