Innowacja pedagogiczna „101 myśli na wesoło”

10 kwiecień 2025

„Przysłowie to krótkie zdanie
oparte na wieloletnim doświadczeniu”
(Miguel de Cervantes)

Innowacja pedagogiczna „101 myśli na wesoło”

W bieżącym roku szkolnym uczniowie klas młodszych i starszych realizują wspólnie innowację,
której przedmiotem są polskie przysłowia i utarte związki frazeologiczne. W naszym codziennym życiu
używamy przysłów, które mają określone znaczenie związane z naszą kulturą i obyczajowością.
Przysłowia polskie wywodzą się z tradycji ludowej, są świadectwem obyczajów oraz wiedzy ludzi, często
związane z konkretnymi wydarzeniami. Są więc mądrością narodu i historią kultury, dlatego warto je
znać. Założeniem innowacji jest zatem organizowanie działań dydaktyczno – wychowawczych mających
na celu poznanie przez młodych ludzi przysłów, rozumienie ich znaczenia przenośnego i kształcenie
umiejętności wykorzystania w życiu codziennym dla wzbogacenia języka. Adresatami innowacji są grupy
świetlicowe (klasy I – III) oraz uczniowie klas starszych: Va, VI i VIIb (realizacja na języku polskim).
W grupach świetlicowych program innowacji zakłada wprowadzenie w każdym tygodniu jednego
przysłowia i budowanie wokół niego sytuacji wychowawczych i dydaktycznych adekwatnych do
możliwości dzieci oraz aktualnych potrzeb w grupie. Od listopada uczniowie rozwiązywali quizy i
odkodowywali przysłowia oraz odczytywali powiedzenia z emotikonek. Ponadto odgadywali przysłowia
po zabawach sensorycznych ( zabawy światłem, zabawy z użyciem zmysłów: wzroku, dotyku i zapachu).
Z kolei w klasach starszych uczniowie przypomnieli sobie znane im przysłowia i związki
frazeologiczne, a następnie „wyruszyli” w podróż szlakiem polskich przysłów. Podczas Etnowyprawy,
będącej też świetnym testem uważności, poznali historię, np. Beboków, dowiedzieli się co to jest
etnografia i skąd tak naprawdę wywodzą się przysłowia. Ponadto wykorzystując metodę dramy
„pokazali” i utrwalili sobie wiele znanych, choć często zapomnianych powiedzeń i utartych związków.
Założeniem innowacji jest rozwój nie tylko umiejętności językowych czy kulturowych, ale też
współpracy poprzez integrację różnych grup wiekowych. Ciekawym rozwiązaniem było przygotowanie i
przeprowadzenie przez uczniów klasy VI turnieju ze znajomości przysłów, którą to wiedzą musieli się
wykazać uczniowie klasy IIb. Zabawa połączona z nauką to świetna okazja do utrwalenia treści
językowych, a także do wzmocnienia relacji między uczniami z różnych klas.
Realizacja innowacji pedagogicznej „101 myśli na wesoło”, której celem jest wykorzystanie
przysłów w edukacji, doskonale integruje rozwój umiejętności językowych, kulturowych i społecznych u
dzieci w każdym wieku. Poprzez angażowanie uczniów w różnorodne aktywności związane z
przysłowiami możemy nie tylko przekazać wiedzę, lecz także inspirować ich do refleksji nad wartościami
i mądrościami zawartymi w tych krótkich, ale jakże bogatych w treść sentencjach.

Autorki innowacji:
Kornelia Ducka
Bożena Nobis-Siudak