W związku z nasilającym się zjawiskiem cyberprzemocy podczas lekcji on-line w całym kraju w dobie pandemii i wulgarnym zakłócaniem lekcji zdalnych zwracam się do Państwa o wzmożoną czujność i kontrolę nad swoimi dziećmi. Z zakłócaniem e-lekcji zmaga się obecnie wielu nauczycieli. Niezwłoczne jest więc jest podjęcie stosownych działań ze strony rodziców oraz nauczycieli. Użytkownicy Internetu często spotykają się z cyberprzemocą.
W czasie trwania pandemii, gdy edukacja przeniosła się do sieci, z tą formą prześladowania zmaga się coraz więcej nauczycieli. Teraz patostremerzy obrali sobie za cel uniemożliwienie nauczycielom prowadzenie e-lekcji podszywając się pod uczniów. Włamują się na zajęcia i w wulgarny sposób zakłócają ich przebieg. Udostępniają patotreści i atakują uczestników zajęć. Ich hejterskie wystąpienia uderzają zarówno w nauczycieli, jak i uczniów. Często nagrania z takiej zakłóconej lekcji trafiają bezpośrednio do sieci. Rajdowanie to bardzo agresywna forma przemocy w Internecie. Atakujący nie tylko osiągają zamierzony cel (uniemożliwienie prowadzenia lekcji on-line), ale dodatkowo prześladują nauczycieli.
Rzecznik Praw Obywatelskich oraz Ministerstwo Cyfryzacji stanowczo sprzeciwiają się patostremarom i rajdowaniu lekcji. W związku z tym podejmują kroki,aby walczyć z tym procederem.
Zwracam się do Państwa o wzmożoną czujność i rozsądną kontrolę nad swoimi dziećmi. Zachęcam też do obejrzenia prezentacji „Mobbing w Sieci”, w której znajdą Państwo odpowiedzi na często pojawiające się pytania: co to jest cyberprzemoc, w jaki sposób odbywa się prześladowanie ofiar, kim są sprawcy i ofiary, a przede wszystkim gdzie szukać pomocy.
Link do prezentacji: https://www.edukator.pl/stop-cyberprzemocy,presentation,1ff5d1777852e3fc65a3f42758ca095f0b4e580c.html
Magdalena Jeziorowska - pedagog szkolny