Nasza szkoła bierze udział w Harcerskiej Ogólnopolskiej Akcji Ekologicznej „Florek”
XXXVI edycja rok 2024/2025
Zadanie trzecie- siła wiatru było realizowane metodą projektu interdyscyplinarnego , który obejmował trzy przedmioty: fizykę,biologię i technikę. Uczniowie klasy V wzięli udział w warsztatach ekologicznych na temat: Odnawialne źródła energii - siła wiatru. Zajęcia zostały przeprowadzone przez nauczyciela fizyki. Celem spotkania było pogłębienie wiedzy na temat energii wiatru. Uczniowie dowiedzieli się, że siła wiatru jest wykorzystywana przez człowieka na wiele sposobów. Z zainteresowaniem zapoznali się z zasadą działania elektrowni wiatrowych. Wyświetlony film przybliżył im również ich zalety i wady. Po obejrzeniu filmu uczniowie chętnie zadawali pytania, związane z prądem elektrycznym. Dyskutowali, czy każdy zakątek Polski jest tak samo korzystny dla rozwoju energetyki wiatrowej. Na lekcji biologii wykonali notatki graficzne, w których przedstawili wady i zalety turbin wiatrowych. Uczniowie dowiedzieli się,że turbiny wiatrowe nie emitują emisji, które mogą zanieczyszczać powietrze lub wodę. Często poruszanym argumentem przeciwko budowie elektrowni wiatrowych jest ich potencjalnie negatywny wpływ na ptaki oraz krajobraz. Turbiny stanowić mogą zagrożenie dla przelatujących ptaków, choć nowoczesne konstrukcje skutecznie minimalizują to ryzyko. Na lekcjach techniki wykonali projekt wiatrowego generatora prądu elektrycznego i nagrali filmik przedstawiający poszczególne etapy pracy. Zadanie wykonywali w dwóch grupach. Do wykonania modelu elektrowni wiatrowej zostały wykorzystane następujące elementy:
- silniczek elektryczny (do 12V DC) 2-3 sztuki
- żarówka elektryczna (1.5 - 3V) 2-3 sztuki
- kabelki elektryczne (różne długości, napięcia do 24V)
- rurka np. pcv 20-30cm długości, średnica 20-30mm
- stara płyta CD/DVD
- lut i kalafonia
Wykonanym zadaniem podzielili się ze społecznością szkolną na facebooku.